Jedná se zejména o malé živnostníky - řemeslníky, výrobce a poskytovatele nejrůznějších služeb, kteří se do EET teprve zapojí. Závazná je pro ně 3. a 4. vlna, která startuje v březnu a červnu 2018.

 

Rozebereme si sedm nejčastějších mýtů, které kolem evidence tržeb kolují, uvedeme je na pravou míru a ukážeme vám, jak se s EET co nejelegantněji vypořádat.

 

Musím si koupit drahou pokladnu, která zabere spoustu místa.

 

Rozhodně nemusíte. Naopak. Hledejte zařízení, které bude přesně odpovídat vašim představám a požadavkům. Výběr je zcela na vás.

  • Udělejte si průzkum trhu a pročtěte si reference podnikatelů, kteří již nějaké zařízení používají. Zaměřte se zejména na kvalitní hardware, uživatelsky příjemnou a jednoduchou pokladní aplikaci, zajímejte se o to, kde jsou uložena vaše data, jaké další periferie lze dodatečně připojit (váhy, čtečku čárových kódů, platební terminál), jaké služby vám dodavatel garantuje (servis, technická podpora, zaškolení, aktualizace, vzdálená správa).
  • A pamatujte na to, že řídit se pouze cenou je velmi krátkozraké. Unáhlená koupě řešení “zdarma” se vám může v budoucnu nepříjemně prodražit, protože dříve či později dostanete nějakou fakturu třeba za aktualizaci. Podobně nepříjemná situace v budoucnu vás může potkat i při nákupu EET pokladen za jednorázovou cenu.
 

EET mě bude zdržovat.

 

Nebude, zajistíte-li si vhodné podmínky. Aby vše probíhalo hladce, stačí vybrat spolehlivý pokladní systém, díky kterému zaevidujete platbu a vystavíte účtenku v několika jednoduchých krocích např. pomocí funkce okamžitého prodeje, kdy pokladna funguje jako kalkulačka. Na celkovou rychlost má vliv rovněž internetové připojení, které by mělo být co nejstabilnější. Pokud nemáte přístup na wi-fi, pořiďte si GSM kartu mobilního operátora s kvalitním pokrytím.

 

V krajním případě, pokud se vaše provozovna nachází v místech, kde je velmi slabý nebo dokonce žádný dosah sítí a vy tak nejste schopni zajistit připojení pokladny k internetu, je možné požádat správce daně o evidenci tržeb ve zjednodušeném režimu podle §10 a §11 hlavy III Zákona o EET.

 

Nenaučím se s novým pokladním systémem, jsem technický analfabet.

 

V dnešní době již skoro každý ke své práci využívá počítač, tablet nebo chytrý mobilní telefon. Vyhledáváme na internetu, píšeme emaily, stahujeme filmy a hudbu. Inteligentní pokladní systém udělá většinu práce za vás. Pohlídá evidenci tržeb, skladové zásoby i zaměstnance a celkově vám zjednoduší a zpřehlední vaše podnikání. Vybírejte tedy takový systém, který pro Vás bude přínosem, nikoliv přítěží.

 

Ptejte se také na možnost pomoci s instalací a případného zaškolení vás i vašeho personálu.

 

Co když se pokladna rozbije? Jak budu evidovat?

 

I taková situace vás může potkat a je třeba na ni myslet již na začátku při pořizování vhodné pokladny. Máte-li svá data bezpečně uložená na cloudu (datové úložiště) je možné je okamžitě stáhnout pomocí vzdálené správy do náhradního zařízení (vlastní tablet, mobilní telefon) a pokračovat v evidenci.  Zodpovědný dodavatel vám v co nejkratším termínu dodá zdarma náhradní zařízení a vystaví vám potvrzení pro případnou kontrolu z Finanční správy.

 

Když vypadne internet, můžu rovnou zavřít.

 

Jednou z mnoha dalších situací, která vás může v souvislosti s evidencí tržeb potkat je nečekaný výpadek internetového připojení, který nemůžete ovlivnit. Mnohdy se jedná o krátkodobý výpadek, který ani nemusíte zaregistrovat. Zvolte si proto takové zařízení, které pracuje off-line a všechna data automaticky ukládá do historie. Jakmile dojde k obnovení internetového připojení, pokladna sama odešle nezaevidované platby na server FS. Nezapomeňte na to, že přijatá tržba musí být zaevidovaná ihned, v případě poruchy či výpadku internetu pak nejpozději do 48 hodin.

 

Za malou chybu dostanu likvidační pokutu.

 

Pokuta pro podnikatele nesmí být likvidační a její výše vždy reflektuje závažnost prohřešku či pochybení. Konkrétní rozsah pokut a sankcí upravuje §28 Zákona o EET a je následující:

 

Podnikatelé, jak právnické, tak fyzické osoby, se mohou prohřešit nesplněním těchto povinností a dostat za ně následující pokuty:

 
  • zaslat datovou zprávou údaje o evidované tržbě správci daně, (až 500 tisíc Kč)
  • vystavit účtenku tomu, od koho evidovaná tržba plyne, (až 500 tisíc Kč)
  • umístit informační oznámení, (až 50 tisíc Kč)
  • zacházet s autentizačními údaji nebo certifikátem pro evidenci tržeb tak, aby nemohlo dojít k jejich zneužití. (až 50 tisíc Kč)
 

Pokud kontrola zjistí zvlášť závažné či opakované porušení povinnosti zasílat údaje o evidované tržbě nebo vydávat účtenky, nařídí okamžité

 
  • uzavření provozovny nebo
  • pozastavení výkonu činnosti, při které dochází k evidenci tržeb.
 

Budu tisknout stovky účtenek, které stejně nikdo nechce.

 

Zákon neupravuje způsob předání účtenky zákazníkovi. Pokud se obě strany domluví např. na zaslání účtenky elektronicky (sms, email) nijak tím zákon neporušíte. Na druhou stranu je vhodné disponovat tiskárnou pro případ, že bude zákazník trvat na klasické tištěné účtence, na kterou má samozřejmě právo. Těchto případů bude většina i díky nově spuštěné účtenkové loterii Ministerstva Financí.

 
Jaká fáze EET se Vás týká?

Informaci obdržíte obratem do Vašeho e-mailu.