Spotřebitelé změnili své priority


Zatímco výrazně klesl nákup luxusního zboží, zejména oblečení a módních doplňků, prodejci potravin měli tržby mnohonásobně vyšší než v předvánočním období. Pochopitelně, strach z nedostatku potravin způsobil nájezdy na supermarkety, a i ta největší sběratelka kabelek dala přednost těstovinám a rýži. Dlouhodobý home office rovněž nepřál prodejcům oděvů a obuvi, domácí karanténa se totiž lépe zvládá v pyžamu nebo pohodlném domácím oblečení.

Odpadla starost o líčení. Lidé zavření doma zkrátka nemuseli procházet onou zkrášlující procedurou na začátku dne, odkládali mytí vlasů, holení i pravidelnou péči o pleť. Namísto make-upu a nejrůznější dekorativní či vlasové kosmetiky, stoupl prodej čistících a zejména dezinfekčních prostředků. Prodejny drogerie mnohdy hlásili vyprodáno a gumové rukavice se staly nedostatkovým zbožím.

S uzavřením kin a divadel se zvýšil prodej domácích kin, promítacích pláten a videoprojektorů a jak se veškeré dění postupně přesunulo do on-line prostoru, klesl prodej tištěných médií, knih i časopisů. Vzrostla obliba autokin a nově se zrodily také tzv. autokoncerty, kde odpadá nošení roušky nebo přemýšlení nad bezpečnou vzdáleností. Svůj oblíbený film či hudbu si tak můžete vychutnat z pohodlí vašeho automobilu a pořadatelé alespoň částečně vykompenzují ztráty, které zapříčinilo omezení volného pohybu a zákaz sdružování více osob na jedné události.

 

Podnikatelé se snažili přizpůsobit


Přátelé, my vám ten řízek dovezeme! Pod podobným heslem začala fungovat nejedna restaurace. A rozvozu až do domu se daří dál i po otevření letních zahrádek. Pro mnohé zákazníky je to pohodlnější a bezpečnější, ocení úsporu času i energie a využívají široké nabídky rozvozových firem. A nevozí se zdaleka jen jídlo. Na rozvoz až k vašim dveřím přistoupili i některé minipivovary, vinotéky, lékárny či maloobchodní prodejny, takže si můžete pohodlně zajistit romantickou večeři i týdenní nákup potravin, aniž byste opustili dům.

Ten, kdo pružně zareagoval na situaci a změnu spotřebitelského chování, alespoň částečně pokryl výpadek příjmů. Poptávka dělá nabídku, a tak nejen drobné švadlenky, ale také známé módní návrhářky přetransformovali své salony a namísto luxusních šatů začali šít roušky. Tento kousek látky se totiž stal nedílnou součástí každého z nás a z nezbytné hygienické ochrany se časem stal téměř módní doplněk. Nošení roušek nás v určitých specifických případech čeká i v budoucnu po úplném rozvolnění všech opatření, tak proč to nepojmout stylově.

Z parfémů na dezinfekce – tak by se dal nazvat příběh mnoha kosmetických firem, které situace donutila změnit výrobu. Velmi úspěšná je také propagace regenerační a hydratační péče o pleť, jelikož naše kůže pod rouškou trpí, stejně jako ruce a nehty uvězněné v rukavicích.

 

Začali jsme si pomáhat


Vláda připravila řadu úlev pro živnostníky i zaměstnance. Začala vyplácet kompenzační bonus, ošetřovné pro OSVČ, nabídla podnikatelské úvěry, odložila termín pro podání daňového přiznání, platbu sociálního a zdravotního pojištění, elektronickou evidenci tržeb či platby DPH a další.

Vznikla ale také řada neziskových projektů a hnutí za záchranu restaurací či hotelů, e-shopy nabídly dopravu zdarma stejně jako MHD v mnohých městech. Každý, kdo mohl, přiložil ruku k dílu, známí kuchaři vařili pro personál v první linii – zdravotníky, policisty nebo hasiče. Vietnamské večerky nabídly kávu a drobné ošetření složkám IZS, Dotykačka darovala do nemocnice tablety pro videokomunikaci pacientů s jejich rodinnými příslušníky.

Všechna opatření se začínají postupně rozvolňovat, provozovny se znovu otevírají, kina a divadla vítají první návštěvníky a lidé se pomalu vrací k normálnímu životu. Začínají znovu chodit do zaměstnání, přemýšlí, kde stráví letní dovolenou, nejen ženy vítají otevření kadeřnictví a kosmetických salonů, fitness center a wellness zařízení. Nedá se sice předpokládat, že zisky podnikatelů budou okamžitě stejné jako před pandemií, postupně se však začnou zvyšovat a jednoho dne bude tato situace jen vzpomínkou z minulosti. Možná, že k sobě budeme tolerantnější a všímavější, více vzájemně doceníme svoji práci a naučíme se pružně přizpůsobit nejrůznějším situacím a lépe překonávat překážky.

Ať už vás tato krize jakkoliv zasáhla, přejeme vám rychlý restart a mnoho budoucích spokojených zákazníků. Jsme v tom společně!